Heksagram 25 – Prostota

(Heksagram 25) (Piorun)
Piorun niżej
(Niebo)
Niebo wyżej

Grom uderza z nieba.
To stanowi naturę gromu.
Starożytni władcy postępowali w zgodzie z naturą,
liczyli się z porami roku,
wydając zarządzenia,
żywiąc wszystkie stworzenia.

Powodzenie, jeśli nie zboczysz ze swej drogi.
Popełnisz błędy, jeżeli zboczysz z niej –
ogranicz wszelkie działania do minimum.

A: Pod niebem grzmi piorun: proste działanie i prosty ruch w zgodzie z twórczym nurtem wszechświata. Proste jest także wolne i harmonijne ludzkie działanie – wolne od motywacji i oczekiwań. Niczego nie pragniesz, a więc cokolwiek dostajesz, jest błogosławieństwem. Niczego nie oczekujesz, a więc to, co się zdarza, jest nowe i niespodziewane. Innym ludziom, uwikłanym w plany i teorie, oczekiwania i niepokoje, to, co robisz, wydaje się oryginalne i doskonałe. Jesteś wolny od więzów pragnienia i doświadczenia. Reagujesz naturalnie, czerpiąc z nieskończonych możliwości działania. Twoje spontaniczne, zawsze właściwe działanie będzie zadziwiać tych, którzy postępują według mglistych teorii i neurotycznych oczekiwań. Dobrzy władcy, tacy jak starożytni królowie z wyroczni, stanowią zawsze niespodziankę w historii pełnej tyranów, choć sprawują rządy zgodnie z tradycyjnie pojmowaną rolą idealnego władcy. Pozbawiona świadomego celu, może się wydawać samej sobie spontanicznym i naturalnym w działaniu, a nie być w zgodzie z obecną chwilą i światem. Postępowanie tylko instynktowne, bez wyraźnego wewnętrznego widzenia, bezpośredniego, nieprzerwanego kontaktu z nurtem życia, może być zgubne, może spowodować nieszczęście twoje i innych. Postępowanie z konieczności może się wydawać spontaniczne i nie zaplanowane, ale nie jest ono właściwym oddźwiękiem na właściwą sytuację, a tylko mechanicznymi reakcjami na schematyczne sytuacje. Jest to postępowanie pozorne, a nie słuszne. Działanie i reakcje nawykowe, nawet jeżeli nieświadomie oparte na najwyższych zasadach, nie są dostatecznie związane z chwilą obecną, aby były pomyślne – szczególnie dla ciebie, gdyż nie zdajesz sobie sprawy, że twoje reakcje są stałe, stereotypowe. Nawykowe postępowanie często będzie powodować niepomyślny rezultat.

K: Jesteś spontaniczny i szczery z partnerem albo taki się wydajesz. Dobrym sprawdzianem dla twojego związku są nagłe niespodzianki. Jeżeli twoje postępowanie w stosunku do partnera zawsze wydaje się nowe i bezpośrednie, zgodne z warunkami chwili i z odczuciami partnera, to wypełniasz swoje tao i wasz związek będzie szczęśliwy. Jeżeli twoje reakcje daje się przewidzieć, to niezależnie od tego jak rozważne mogą być lub się wydawać, są one oznaką, że nie jesteś w pełnym kontakcie z partnerem i z waszym wspólnym życiem w obecnej chwili. Taka, drobna nieuczciwość może spowodować drobne konflikty.

M: Tak jak opisana jest „dharma” w pierwszej części heksagramu, proste przebywanie w tao oznacza doskonały stan duchowy. Możliwe, że stan taki nie jest wynikiem jakiejś szczególnej drogi duchowej i nie wymaga cudownych metafor. Heksagram ten oznacza też pewne niebezpieczeństwo – świadome uprawianie prostoty. Twoje zrozumienie wolności i spontaniczności, prostota towarzysząca duchowemu oświeceniu może skłaniać cię do gorliwego naśladowania stanu boskiej spontaniczności. Nie musi to być oszustwem. Może okazać się szczerym, a jednak cofającym cię wysiłkiem na drodze do Brahmana. Ktoś, kto osiągnął doskonałe zrozumienie, lecz niedoskonale postępuje, może się innym wydawać całkowicie szczery i rozsądny, biorąc pod uwagę najwyższy sens tego co robi. Dla innych ludzi jego postępowanie może zawsze być nowe i zaskakujące. Jednak, kto kroczy drogą prostoty bez prawdziwej spontaniczności, sam widzi w sobie to rozdarcie: pod łagodną powierzchownością ciągle dręczy się z powodu spokoju, którego nie może osiągnąć.

LINIE

1

Prawdziwy człowiek postępuje naturalnie.
Pomyślna, jeżeli postąpisz krok naprzód.

Zaufaj swojemu instynktowi.

2

Prawdziwy człowiek orze swoje pole,
nie po to, aby zebrać plony,
lecz dlatego, że jest na to pora.
Prawdziwy człowiek uprawia swój ogród przez trzy lata
nie dla upiększenia go,
lecz dlatego, że ogrody naturalnie
muszą być pielęgnowane.
Poprawa, niezależnie od tego, jak postąpisz.

Jeżeli działanie, jakie chcesz podjąć, jest bezpośrednią reakcją na twoje obecne warunki, to działaj. Jeżeli jednak w tym, co chcesz zrobić, zawarty jest element taktyki i upragnione przyszłe rezultaty mają od niego zależeć, lepiej tego nie rób.

3

Podróżny kradnie siekierę
sprzed domu prawdziwego człowieka.
Prawdziwy człowiek zostaje oskarżony i uwięziony.
Nieszczęście.

W popularnej terminologii to, co cię spotkało, to pech. Twoja prostota powoduje nieszczęście, które wydaje się szczególnie niezasłużone. Ty sam przyjmujesz takie wydarzenie filozoficznie. Wolny jesteś od oczekiwań, wolny jesteś od rozczarowań. Wolny od motywów, jesteś wolny od żalu.

4

Nie popełnisz błędów,
jeśli nie zboczysz ze swej drogi.

Znajdujesz się pod naciskiem, aby postępować w określony sposób, gdyż w kategoriach wartości i teorii innych ludzi takie postępowanie jest właściwe w twojej sytuacji. Zachowaj naturalność swojego postępowania i nie pozwól, aby jakakolwiek presja zewnętrzna miała wpływ na to, co robisz.

5

Prawdziwy człowiek choruje
i nie używa lekarstw.
W sposób naturalny powraca do zdrowia.

Spotkało cię przypadkowe nieszczęście, znacznie poważniejsze od straty materialnej czy utraty pozycji społecznej, które nie mają dla ciebie większego znaczenia. Choroba. Nagłe zewnętrzne ograniczenie, ofiara niczym nie uzasadniona itp. Chociaż twoja zrównoważona, filozoficzna postawa może się zmienić w melancholię i rozpacz, nie wyzbywaj się cennej prostoty w wysiłkach, aby się ratować. Jeżeli będziesz się martwić, wyrządzisz sobie więcej szkody niż dobra. Pozwól naturze iść swoją drogą. Zaakceptuj sytuację taką, jaka jest, i reaguj na nią spontanicznie, bez skrępowania, bez fantazji o okropnych, strasznych konsekwencjach.

6

Prawdziwy człowiek wie, że popełni błąd,
jeżeli podejmie działanie.
Poprawa nie nastąpi.

Nie ufaj swoim instynktom, nie ufaj żadnym planom ani oczekiwaniom, jakie masz. Powstrzymaj się od jakiegokolwiek działania. Pozostań bezczynny.

Opracowano na podstawie I-Ching, autor nieznany

Udostępnij na: