Heksagram 27 – Pożywienie

(Heksagram 27) (Piorun)
Piorun niżej
(Góra)
Góra wyżej

Grom w głębi góry,
uderza z wulkanu.
Niepospolity człowiek panuje nad ustami –
wie, co wychodzi z nich i co wkłada w nie.

Złowieszcza, o ile nie zboczysz ze swej drogi.
Rozważ sumiennie, co chciałbyś wykarmić;
rozważ sumiennie, co będzie najlepszym pokarmem.

A: Znaczenie tego heksagramu dobrze oddaje powiedzenie Normana Browna: ,,Jesteśmy tym, co jemy”. I rzeczywiście tak jest, niezależnie od tego, czy jest to kiełbasa, czy „dziesięć szczęśliwych świnek mandaryna”, czy też naturalnie przygotowane pożywienie. Jest to heksagram prawidłowego odżywiania. Obserwuj cykl odżywiania: ziemia – rośliny, rośliny – zwierzęta i zwierzęta – ziemia. Wczuj się w ten cykl. Poczuj zapachy, obserwuj kolory. Zauważ, co jest odpowiednie, a co zbyteczne. Pamiętając, że ty również – niezależnie od tego jak wydajesz się sobie intelektualny, duchowy czy boski – jesteś zwierzęciem, jesteś częścią tego wielkiego cyklu i dlatego możesz instynktownie wiedzieć, co powinieneś jeść, i zrezygnować z pokarmu służącego zaspokojeniu żądz albo kaprysów podniebienia. Starożytni komentatorzy l-Ching nigdy nie potrafiliby sobie wyobrazić, jak daleko człowiek odszedł od źródeł swego pożywienia. Wszystko co robisz, aby otrzymać pokarm, jest zupełnie oderwane od samego pokarmu, chyba że jesteś niezwykłym człowiekiem. Zapewnianie sobie pokarmu stało się transakcją pomiędzy handlowcem i konsumentem. Nie jest to już pojednanie z ziemią. Pożywienie jest tylko symbolem materialnego sukcesu, zapomniano o tym, że podtrzymuje ono życie. Wydaje się, że pokarm pochodzi znikąd, wydaje się, że nikt go nie uprawia. Szanuj swoje pożywienie tak, jak szanujesz siebie, traktuj je tak, jak traktujesz siebie. Jesteś tym, co spożywasz, Nie możesz iść w swoim kierunku, nie możesz być w zgodzie ze swoim tao, jeżeli naturalnie nie podążasz drogą zgodną z życiowym cyklem ziemskim.

K: Mogłeś osiągnąć głębokie ciepło, zrozumienie i stałość. Dając jednak pierwszeństwo złudnym ideałom i wyobrażeniom o miłości, zaniedbujesz swoje fizyczne potrzeby, zaniedbujesz istotę waszego związku. Jest to przede wszystkim związek między dwiema pełnymi istotami, a nie tylko związek dwóch umysłów. Tak jak umysłowo jesteś szczodry i czujący, tak cieleśnie musisz stać się nieegoistyczny i kochający.

M: Twoja droga do oświecenia wymaga życia ascetycznego. Nie możesz jeść z przyzwyczajenia lub dla przyjemności, ale musisz spożywać najprostsze pokarmy w małych ilościach, aby zachować zdrowie i siły. Tak jak pozbyłeś się niepotrzebnych słów i myśli, tak musisz pozbyć się zbędnego ciała. Jeżeli nie potrafisz przeprowadzić diety naturalnie, to zdecyduj się na dietę opartą na filozoficznych podstawach, w jakiejś grupie czy stowarzyszeniu.

LINIE

1

„Lekceważysz przykład żółwia
i patrzysz na mnie z ponurą miną”.
Złowieszcza.

Przepełnia cię niezadowolenie, chociaż masz wszystko, czego ci potrzeba. Zazdrościsz tym, którzy obciążają swoje życie większą ilością dóbr materialnych niż ty. Do tego stopnia są te absurdalne wartości dla ciebie ważne i tak silnie wpływają na całe twoje życie, że z ich powodu konsultujesz się z wyrocznią I-Ching.

2

Człowiek szuka pokarmu nisko,
godne pogardy.
Jeżeli człowiek będzie szukać pokarmu wyżej,
popadnie w kłopoty.

Potrafisz sam zapewnić sobie pożywienie, jednak nadal przyjmujesz je z innych źródeł.

3

Postępowanie człowieka
wyklucza odpowiednie pożywienie.
Złowieszcza, nawet jeśli nie zboczysz ze swej drogi.
Nie działaj przez dziesięć lat.

Całkowicie zaniedbałeś potrzeby swojego ciała. Nie masz prawdziwego poczucia swojego fizycznego „ja”. Żadna sytuacja nie usprawiedliwia takiego zaniedbania. Wpływa to na wszystkie dziedziny twojego życia.

4

Człowiek chce zabezpieczyć tych stojących niżej od niego.
Jak tygrys przyczajony na drzewie
jest gotowy do skoku.
Pomyślna. Nie popełnisz błędów.

Usilnie pragniesz zapewnić sobie podstawy życiowe. Jest to naturalne pragnienie, nie oparte na zmysłowości ani na szukaniu społecznej pozycji. Jeśli dostrzegasz sprzyjające okoliczności i zachowujesz się agresywnie, aby z nich skorzystać, to postępujesz zgodnie ze swoimi naturalnymi skłonnościami i nie ma w tym winy ani niczego złego.

5

Człowiek postępuje nietypowo.
Pomyślna, jeśli nie zboczysz ze swej drogi.
Nie przekraczaj wielkiej wody.

Twoje zainteresowanie odpowiednim pokarmem jest trochę przesadne. Dieta zaczęła odgrywać zbyt wielką rolę w twoim życiu. Spróbuj sprowadzić wartości do odpowiednich proporcji. Nie podejmuj żadnych większych przedsięwzięć.

6

Człowiek jest źródłem pokarmu.
Pomyślna, lecz niebezpieczna.
Możesz przebyć wielką wodę.

Jesteś świadomy, że źródłem wszelkiego pożywienia jest Jedność i Wielość. Zadowalasz się tym, co masz, i nie pragniesz niczego. Wszystko będzie się układać pomyślnie i możesz dokonać, czego chcesz, jeżeli nie będziesz oddzielać potrzeb ciała od życia duchowego i nie będziesz się głodzić.

* Popularna dieta makrobiotyczna zmierza do zrównania in i jang w ciele człowieka. Jest to nowo rozwinięta dyscyplina nie znana starożytnym. Podstawą diety jest brązowy ryż.
* Wzory na skorupie żółwia są oryginalnym źródłem in i jang, tworzących kształt heksagramów wyroczni.

Opracowano na podstawie I-Ching, autor nieznany

Udostępnij na: