Heksagram 52 – Bezruch

(Heksagram 52) (Góra)Góra niżej (Góra)Góra wyżej

Dwie góry, jedna wyżej od drugiej.
Niepospolity człowiek baczy, żeby jego umysł był zawsze gotów
do natychmiastowego działania.
Prostuje grzbiet
i pozbywa się skrępowania.
Przechadza się po dziedzińcu
nie dostrzegając krzątających się ludzi.
Nie popełnisz błędów.

A: Twój kierunek jest zasadniczo duchowy. Wszelkie materialne wysiłki są tylko cieniami twojej duchowej walki. Jeżeli dostrzegasz problem, jest nim to przede wszystkim, że uznajesz go za problem, ponieważ wiesz lepiej. Jesteś świadomy, doświadczasz bezruchu tego heksagramu. Problem, który sprawił, że zwróciłeś się do I-Ching oparty jest na pojęciach i wartościach nie mających, jak wiesz, treści w stanie bezruchu. Bezruch, bycie w stanie spoczynku, w jedności z czasem i przestrzenią – oto twoje tao.

K: Chociaż własne niepokoje uważasz za absurdalne, pozwoliłeś się wciągnąć w niepokoje partnera. Akceptujesz to, że tak poważnie traktuje swoje niepokoje, chociaż są tak samo absurdalne jak inne. Związek miłości jest najtrudniejszym do zwalczenia złudzeniem na drodze duchowej. Oświecony człowiek interesu zdaje sobie sprawę z absurdalności interesu. Oświecony patriota zdaje sobie sprawę z absurdalności nacjonalizmu. Jednak oświecony człowiek nie tak łatwo zdaje sobie sprawę z absurdalności miłości. Nie znaczy to, że nie może istnieć emocjonalne, pełne miłości porozumienie między tobą a partnerem. Pozwól miłości wytrysnąć spontanicznie, jak ze wspólnego źródła. Nie narzucaj statycznego, złudnego, romantycznego schematu waszemu obecnemu życiu razem.

M: Praktykujesz mokszę. Jesteś na ścieżce. Poznasz siebie jako człowieka ani żywego, ani umarłego. Uprawiaj hatha-jogę lub japońskie „hara” albo inny system uznający ciało za zwierzęcą formę boskich pierwiastków, a nie za bestię obciążoną brzemieniem czasu.

LINIE

1

Jego duże palce u nóg są nieruchome.
Nie popełnisz błędów.
Nie zbaczaj ze swej drogi.

Jeżeli odczujesz jakieś wahanie przy czymś, co właśnie zamierzasz, zaufaj swoim wątpliwościom i zmień kierunek. Każde działanie czy związek ocenia się najlepiej, zanim osiągnie trwałą, nieprzejrzystą strukturę. Jeżeli coś wydaje się teraz niewłaściwe, to takie pozostanie, nawet jeżeli wypolerowany „system dawania i brania” w końcu to zaćmi.

Zaufaj swoim negatywnym odczuciom, które odniosłeś za pierwszym razem. Uwaga: twoja reakcja na następne przemyślenia powinna być zmianą kierunku, a nie odwrotem, wycofaniem się. Siła twojego kierunku jest aktualna, nie zrealizujesz go przez stłumienie.

2

Jego łydki są nieruchome.
Nie może pomóc człowiekowi przed sobą
i czuje się nieswojo.

Zniechęciły cię wysiłki, aby przekazać innym swoje widzenie. Wiesz, że ich złudzenia prowadzą do absurdu, małostkowości i samotnej niedoli. Lecz niech tak będzie, nic nie możesz na to poradzić.

3

Jego biodra są nieruchome, jego plecy sztywne.
Sytuacja jest groźna,
boleśnie tłumi podniecenie.

Zmuszasz się do oświeconego myślenia i działania. Lecz „oświecony sposób bycia” to tylko jeszcze jedna sztywna i konwencjonalna idea, od której musisz się uwolnić. Bodhidharma był wybuchowy, kłótliwy i niepohamowany. Bądź sobą.

4

Jego tułów jest nieruchomy.
Nie popełnisz błędów.

Jesteś bliski oświecenia. Osiągnąłeś doraźny stan fizycznego
i emocjonalnego rozluźnienia, lecz nie uwolniłeś się od myśli i bodźców
tworzących strukturę twojego „ja”.

5

Jego szczęki są rozluźnione, słowa ułożone.
Wina znika.

Masz skłonność do okazywania obojętności wobec problemów praktycznych. Traktujesz je lekko, swobodnie o nich plotkujesz, okazujesz ogólnie beztroską postawę. To tylko odsłania otchłań twoich niepokojów. Gdybyś był naprawdę wolny od problemów, nie przyjmowałbyś takiej postawy.

6

Poświęca się spoczynkowi.
Pomyślna.

Spokój.


* Objaśnienie: Kręgosłup jest pośrednikiem pomiędzy stresem psychicznym a napięciem w ciele. Jeżeli kręgosłup odpoczywa, ciało jest w pełni rozluźnione. Jeżeli kręgosłup odpoczywa całkowicie, znaczy to, że umysł pokonał pierwszy i podstawowy stres – złudzenie „ja”, sprzyjające charakterystycznej alienacji człowieka w otaczającym świecie.

Opracowano na podstawie I-Ching, autor nieznany

Udostępnij na: